IKARIE - Books.cz 1997

Převzato z http://www.ikarie.cz/bookscz/albrecht.html
pouze pro případ, že by původní vydavatel změnil adresu.
Všechna práva vyhražena! © Ikarie 1997.


SPLATTER NAD ČECHAMI

Vsadili byste své pravé oko na to, že u nás ještě nevyšel žádný kvalitní český splatterpunkový román? Pokud ano, tak mi dejte svou adresu a odpočítejte si ze svého repertoáru stereo vidění.

Strach nad Albrechtovem je totiž SP. Jde o dílo autora, jež je známý snad největším počtem pseudonymů (Guiness by se vyřádil), protentokráte Miroslava Kromiše, které krom toho vyšlo ještě dávno před svatou splatterovou misí I. Adamoviče, protože v tomto případě je rok 1993 pouze reediční kamufláží pro samizdatové vydání z roku 1984.

A o co že na krví nasáklých stránkách vlastně jde? Stručně řečeno o vraždy (kdo čekal něco jiného, ať si uřízne nos - neptejte se mě proč). Tenhle hybný moment celé knihy má na svědomí Albrechtovský Fantóm, masový vrah políbený bizardní múzou, který předvádí samé kvalitní krvavé kreace. Ale protože se to despotické, oligarchní, nedemokratické, antiutopické (kdo přečetl víc, jak tři SF knihy ví, o čem mluvím) společnosti nelíbí, vyšle po jeho rudých stopách kromě policie (jak jinak, neschopné) i dva hlavní hrdiny této knihy - mongoloidního Čeňka Homése, vybaveného vlivným otcem, vědomostmi ze spousty přečtených detektivek, velkým množstvím z koutku úst vypouštěných slin a nulovou slovní zásobou - a jeho tlumočníka z idiotštiny, Tomáše Facouna, kteří v závěru odhalí totožnost Fantóma a dají průchod kladnému završení knihy tím, že spustí vyvražďovací katarzi. Samozřejmě, že se zde objeví i množství dalších postav, které autor propojil se zdatností tvůrců Dallasu, takže například Tomáš Facoun zahoří čistou láskou k jisté Haně Heptorové, která spí s docentem Dovokou a má na svém kontě o to větší počet milenců o co nižší je Čeňkovo IQ, kterého zase miluje jistá policistka (cvičně jí říkejme orangutan) a ... tak bych mohl pokračovat až do bájného alelujá. Příběh je přiměřeně spletitý a kupodivu i vtipný, ikdyž je na něm značně znát doba vzniku.

Více dikutabilní je styl románu. Ortodoxní zastánci morbidní imaginace Cliva Barkera budou zcela nepochybně zaskočeni nekrvavými pasážemi, které místy sklouzávají až k infantilnosti, ale přesto stále drží jasně vytyčený směr a svým způsobem jsou skvělým protikladem k desítce splatterových scén:

"Pokusila se vstát, ale jako by ji někdo znovu zezadu přidržel. Posunula se tedy o kus zpátky, aby si důkladně prohlédla, co je příčinou tohoto zvláštního jevu. Obě patní kosti měla skrznaskrz provrtané a protažené ocelovými lanky, mizejícími kdesi v temnu chodby. Celou cestu je zřejmě táhla za sebou, aniž si čeho všimla."

Tudíž asi jediným záporem románu (pozor, skoro infantilní styl považuji za klad) je samotné grafické zpracování obálky, které může vážně narušit duševní rovnováhu a koupěchtivost potenciálních zákazníků a zvracení vyvolávající fotka Harryho Crassta, pomyslného autora na zadní straně obálky, ale na to, abyste si kvůli tomu podřezali žíly to není . Kdo to přeci jenom udělá, má sice u mě malé bezvýznamné plus, na druhou stranu přijde o dobrou zábavu při čtení (ne při pižlání) a několik skutečně prvotřídních splatterových scén. A ještě trochu klasiky: 1) nekupte to za tu cenu. 2) vehementně žádejte u svých knihkupců.

Harry Crasst - "Strach nad Albrechtovem", vyd. LEGE ARTIS a Pražská imaginace, Praha 1993, obálka Morderayi Hecatomba, 146 str., cca 69,- Kč.

David HorákRM