Birdsongs Of The Mesozoic


Země původu: USA

Obsazení:
Eric Lindgren (keyb, sync, rhytm machines, perc) A-D
Rick Scott (drums, farfisa, piano. perc) A-D
Martin Swope (gt, perc, tapes) A-C
Roger Miller (piano, gt, perc) A
Ken Field (sax, perc) B-D
Steve Adams (sax, synth, clarinet, perc, drum machine) B
Michael Bierylo (gt, programming) D

DISKOGRAFIE
1. Birdsongs Of The Mesozoic (12"EP, Ace Of Hearts 1008, 1982) A
[Sound Valentine (3:17) / Transformation of Oz (2:21) / Drift (2:37) / The Orange Ocean (2:25) / Triassic, Jurassic, Cretaceous 7:55]
2. Magnetic Flip (LP Ace Of Hearts 10018, 1983) A
[Shiny Golden Snakes (3:00) / Ptoccata (3:15) / The Rite Of Spring (excerpts from) (6:42) / International Tours (2:50) / Terry Riley's House (3:57) / Theme From Rocky And Bullwinkle (1:26) / The Tyger (3:17) / The Fundamental (2:45) / Bridge Underwater (5:20) / Chęn / The Arousing (2:08) / Final Motif (3:58)]
3. Beat Of The Mesozoic (LP Ace Of Hearts 1018, 1986) A
[Lost in the B-Zone (4:27) / Waterwheel (3:53) / Excavation No. 32 (3:05) / The Beat of the Mesozoic, part 1 (5:27) / Scenes from a ... (4:59)]
4. Sonic Geology (CD Rykodisc RCD 20073, 1988) A
[Shiny Golden Snakes (3:03) / Ptoccata (3:17) / Waterwheel (3:54) / Pulse Piece (3:14) / The Rite Of Spring (excerpts) (6:47) / The Orange Ocean (2:25) / The Tyger (3:19) / Scenes From A ... (5:02) / The Beat Of The Mesozoic, Part 1 (5:32) / International Tours (2:51) / Drift (2:37) / Final Motiff (4:00) / Theme From Rocky And Bullwinkle (1:29) / The Fundamental (2:48) / Sound Valentine (3:17) / The Common Sparrow (4:54) / Lost In The B-Zone (4:29) / Triassic, Jurassic, Cretaceous (7:55)]
5. Faultline (CD Cuneiform Rune 19, 1989) B
[The True Wheelbase (2:59) / They Walk Among Us (3:35) / Coco Boudakian (5:47) / I Don't Need No Crystal Ball (3:20) / Chariots Of Fire (2:46) / Magic Fingers (6:08) / Faultline (4:41) / On The Street Where You Live (4:05) / Maybe I Will (6:08) / There Is No One (3:44) / Slo-Boy (4:26) / Pteropold (4:30) / Just Say Yes (5:13)]
6. Pyroclastics (CD Cuneiform Rune 35, 1992) C
[Shortwave Longride (2:59) / Pleasure Island (6:06) / I'm A Pterodactyl (2:58) / Why Not Circulate (3:55) / Sled (4:50) / The Simpsons (1:57) / Tyronglaea II (5:20) / Papercutstone (4:52) / Sombre Reptiles (3:59) / Nothing But Trouble (1:59) / Tomorrow Never Came (4:04) / Our Prayer (2:34)]
7. The Fossil Record (1980-1987) (CD Cuneiform Rune 55, 1993) A
[Sound Valentine (3:16) / Pulse Piece (3:07) / The Transformation Of Oz (2:21) / Tyronglaea (2:44) / Chen/The Arousing (1:56) / Sombre Reptiles (3:08) / Laramide Revolution (5:33) / Out Of Limits (2:34) / Biff The Brontosaurus (4:11) / Carbon 14 (4:40) / Modern Warfare (3:45) / March (2:22) / Lqabblil Insanya (4:36) / Slo-Boy (3:48) / To A Random (23:19)]
8. Dancing on A'A (CD Cuneiform Rune 69, 1995) D
[A Band Of Deborahs (Not Debbies) (4:24) / Dancing On A'A (4:48) / Ptinct (4:20) / Readymen (6:14) / Birdgam (4:17) / Electric Altamira (4:47) / Swamp (7:09) / Peter Gunn (1:53) / Ray (4:34) / Sirius The Scorching (5:28) / The Pearly Eyed March (4:02)]
9. Petrophonics (CD Cuneiform Rune 137, 2000) D
[Petrophonics (6:13) / Ptoccata II (5:13) / One Hundred Cycles (5:20) / Nevergreen (7:30) / Study Of Unintended / Consequences (4:22) / Birdhead (3:57) / Allswell That Endswell In Roswell (6:50) / Music Inspired By 1001 Real Apes: Time Marches On Theme (3:15) / Dinosaurs Theme (3:31) / Gravity Theme (6:29) / Quincy Sore Throat Theme (3:55) / The Insidious Revenge Of Ultima Thule: Part One (2:28) / Part Two (3:26) / Part Three (3:23)]

Komentář:
Bizarní bostonská skupina, která vznikla původně jako vedlejší projekt Rogera Millera a Martina Swopa z tehdy podstatně populárnějších raně postpunkových Mission of Burma. Oba se ale posléze z Birdsongs vypařili a jádrem souboru dodnes zůstali zbylí dva původní členové - Erik Lindgren a Rick Scott.
Tvorba Birdsongs Of The Mesozoic si uchovala po celých dvacet let existence kapely až obdivuhodnou konzistentnost. Jedná se o nezařaditelnou fůzi vlivů punku, jazzu, rocku, moderní vážné hudby i filmových soundtracků, jejímž charakteristickým rysem je absolutně důsledná absence vokálů.
První regulérně vydaná nahrávka Pulse Piece z roku 1980 se objevila na sampleru A Wicked Good Time, Volume I (LP Modern Method 268, 1981) a v této verzi pak znovu vyšla až na CD The Fossil Record . Po vydání eponymického EP 1 a LP Magnetic Flip se kapela poprvé na tři roky odmlčela - i tento tvůrčí postup dlouhých intervalů mezi jednotlivými alby si zachovala dodnes. Třetí vinyl Beat Of The Mesozoic byl tak krátký, že bývá často označován za EP, ač se mělo jednat spíše o útvar nazývaný mini-LP. Nedlouho po vydání této desky odchází Roger Miller, který se pustil do úspěšné sólové dráhy (už v letech 1986-1987 vydal rovněž na labelu Ace of Hearts alba No Man is Hurting Me a The Big Industry).
Vinyly, které Birdsongs Of The Mesozoic nahráli pro Ace of Hearts nebyly nikdy v původní podobě reeditovány na CD. Podstatnou část shrnuje kompilace Rykodiscu Sonic Geology spolu s do té doby nevydanými skladbami The Common Sparrow a Pulse Piece (ve verzi z roku 1983); dva další kousky doplňuje retrospektivní album The Fossil Records, nicméně skladby Terry Riley's House a Bridge Underwater z Magnetic Flip spolu s Excavation No. 32 z Beat Of The Mesozoic zůstaly dodnes v digitální podobě nevydány. Současně s "Geologií" vydal Rykodisc i sampler Steal This Disc 2 (CD Rykodisc 00076, 1988), který obsahuje kromě Theme From Rocky And Bullwinkle také jinde nikdy nevydanou skladbičku Please Welcome (1:32), která je pozoruhodná tím, že se v ní poprvé objevuje alespoň hlas, když ne zpěv, a sice hlas monotonně opakujjící "Please Welcome - Birdsongs Of The Mesozoic!". Navíc jde o dokonale skrytý track - nejenže není na CD nikde uveden, ale navíc je schován v pauze, takže se při spuštění samostatné skladby vynechá a dozvíte se o něm jen tak, že omylem přetrpíte až do konce předchozí flák (děsivý muzak jakéhosi Steva Kilbeyho - jde mimochodem snad o jedinou z ukázek, na jejíž zdrojové album není v bookletu ani reklama, takže to ještě více podporuje celkový dojem, že byla zařazena jen proto, aby ji posluchači určitě přeskočili).
S odstupem tentokrát už čtyřletým se objevuje nové album Faultline - bez Millera a s hutnými saxofony, které se pro příště už stanou charakteristickým rysem soundu Birdsongs. Po této desce odchází i Swope.
V roce 1991 se objevila na sampleru Place of General Happiness: Lyrics By Ernest Noyes Brookings, Volume II (CD ESD 80522) další nikde jinde nevydaná skladbička Interference Distraction, která je památná tím, že jde o doposud vůbec jedinou ptačí píseň mesozoiku, ve které se skutečně zpívá! Tuto nemravnost provedl Willie Loco Alexander, který se jinak objevil jen jako perkussionista ve dvou kouscích na Faultline.
Obě další alba z devadesátých let pokračují ve stylu Faultline - a kupodivu pořád nenudí.
Pětiletá pauza po Dancing on A'A už mnohé vedla k tomu, že Birdsongs odepsali - tím spíše, že většina členů se dávno zabývala vlastními projekty - kupříkladu Erik Lindgren vydal první sólovou desku Polar Yet Tropical na vlastním labelu Arf Arf už v roce 1987; následovaly Oil on Linen (Arf! Arf! 1992), Scores! (SFZ 1999) a Erik Lindgren Sells Out (Arf Arf 2001).
Album Petrophonics všechny skeptiky náležitě vyvedlo z omylu. Je to znamenitá deska s nástupem tak agresivním a autenticky energickým, že v instatní době svého vzniku působila zcela nepatřičně - což některé recenzenty natolik vykolejilo, že ji obratem označili za vůbec nejlepší album kapely. Ve skutečnosti jde prostě o další ze série vynikajících desek, které tito pánové vyprodukovali, a lze se jen těšit na to, že po další mlčenlivé pětiletce třeba zase vyrobí nějakou podobnou.

/LA/






Úvodní strana ZAPOMENUTÉ HUDBY

Hlavní menu LEGE ARTIS NA WEBU