Renaldo & The Loaf


Země původu: UK

DISKOGRAFIE:
1. Play Struvé & Sneff /original/ (cass. Rotcod 1979 /lim ed. 250/; lim. CDr EMG 1999)
2. Songs For Swinging Larvae (LP Ralph 1981; CD T.E.C. Tones 1991 + 3 bonusy)
3. Arabic Yodelling (LP Ralph 1983; CD T.E.C. Tones 1993)
4. with The Residents: Title in Limbo (LP Ralph 1983; CD Ralph America 1998; Klangalerie gg200, 2014)
5. Play Struvé & Sneff /LP version/ (LP Ralph 1985; CD T.E.C. Tones 1994)
6. The Elbow Is Taboo (LP Ralph 1987; CD T.E.C. Tones 1993)

7. Play Struvé & Sneff /original 79/ + Bali Hai, 80/12 (2 CD Klangalerie gg179, 2013)
8. Songs For Swinging Larvae + Songs From The Surgery (2 CD Klangalerie gg184, 2013)
9. Behind Closed Curtains + Tap Dancing In Slush + Rotcodism (2 CD Klangalerie gg193, 2014)
10. Arabic Yodelling + Grain By Grain (For Accuracy) (2 CD Klangalerie gg207, 2015)
11. The Elbow Is Taboo with Elbonus (2 CD Klangalerie gg213, 2016)
12. Breadcrumbs (CD Klangalerie gg224, 2016)
13. Gurdy Hurding (CD Klangalerie gg233, 2016)

Komentář:
Patrně nejméně populární akvizice Ralph Records z časů, kdy se ještě Residents věnovali objevování a producentství nových talentů. Na jednu stranu není divu, protože šlo o zdaleka největší ptákovinu ze všech, na druhou stranu je to svým způsobem překvapující, protože tvorba Renaldo & The Loaf je de facto "residentštější", než cokoliv, co Residents nahráli po The Big Bubble.
Brian Poole (Renaldo) a Dave Janssen (Ted the Loaf) začínali původně jako lokální folkové duo v domovském Portsmouthu. Kazetu 1 si vydali samizdatem v nákladu 250 kusů; pozdější stejnojmenné album u Ralph Records (5) obsahuje remix s pěti novými skladbami - Of Bad Teeth, My Favourite Things, Metro Stomp, Scottish Shuffle; Flourescent Showboat To Tangier (na CD vyšlo v roce 1994) a bez dvou starých - Untitled + Letters From Lee. Původní verze vyšla na CDr v roce 1999 u Esoteric Music Group (dříve T.E.C. Tones) v nepatrném nákladu.
LP 4 nahrané s Residents bylo na CD vydáno v limitovaném nákladu 1000 číslovaných exemplářů, distribuovaných výhradně prostřednictvím zásilkové služby. Kromě toho se Renaldo & The Loaf objevili ještě v roce 1981 na kompilaci Ralphu Frank Johnson's Favorites (což byl výběr oblíbených šlágrů počítače Ralph Records zvaného Frank Johnson) - skladbička Melvyn's Repose z tohoto LP (na CD nikdy nevydaného) vyšla jako bonus za CD verzí 2. Naproti tomu dvouminutový kousek Haul On The Bowline ze sampleru Potatoes - a collection of folk songs (CD Elemental/Ralph 1989) dlouho zůstával jinde nevydán, podobně jako siglové Writing Postcards From Italy a tři skladby (She Wears Black; Gone To Gondwana; Then At Iona Lanthem) z kompilace Olleh Olleh Rotcod (LP Rotcod 1985).

Vše výše uvedené platilo po dvě desetiletí do roku 2013, kdy Walter Robotka z vídeňské Klangalerie rozjel opulentní reedici kompletní diskografie Renaldo & The Loaf, včetně Title in Limbo. Čtyři samostatná alba rozšířil na pět - o LP Behind Closed Curtains nevydané v roce 1979 - a všech pět pojednal ve formě doubleCD, což vypadalo jako velmi impozantní počin s promyšlenou a elegantní koncepcí. Ovšem jen do okamžiku, kdy spáchal ještě závěrečné šesté singleCD "drobků". Ve skutečnosti jde o přestrojenou reedici LP5, začínající pěti tituly, které Ralph v roce 1985 doplnil ke své verzi Play Struvé & Sneff a končící "Struvé & Sneff 1984 Versions", tedy osmi ralphovskými remixy nahrávek z původního LP1 (přesněji kazety) z roku 1979. Ze zbylých osmi skladeb je jedna jen jiným mixem Green Candle z Arabic Yodelling, druhá mixem Gone To Gondwana použitým na kompilaci Olleh Olleh Rotcod, zatímco v bonusech k Songs For Swinging Larvae vyšel starší mix. Pro fanoušky vlastnící kromě Robotkových reedic i 5. album ve vydání TEC Tones, tak tento disk přináší jen 6 nových skladeb v rozsahu necelých 16 minut.
Hlavní problém ovšem spočívá v tom, že o pár měsíců dřív vydané dvojCD The Elbow Is Taboo má stopáž 37:57 a 37:02, takže Breadcrumbs by se ně bývaly v pohodě vešly, třeba jako druhý disk, jelikož "Elbonus" se jako jediný ze všech přidaných CD tváří zcela nekoncepčně - jde jen o singlové verze a poslední zbytky ze stolu, které klidně mohly být doplněny na první CD za album jako klasické bonusy. Logičtější by ovšem bylo, kdyby remixy ze Struvé & Sneff od Ralph Records vyšly hned na prvním dvojCD (7) celé reedice, kam obě vydané verze od počátku jednoznačně patřily (a na kterýkoli z disků by se všech osm tracků bez problémů vešlo), a zbytek Breadcrumbs za Elbonusem. Takhle to celé trapně připomíná praktiky některých velkých vydavatelů, kteří svého času pro dosažení vyššího zisku chrlili u starých populárních interpretů jeden disk "rarities" za druhým, což u undergroundového Robotky zamrzí.

Všechna stará alba Renaldo & The Loaf jsou znamenitá a nekompromisní. Obsahují rafinovaně infantilní rytmické písničky silně poplatné kompozičním postupům starých Residents, ale nepostrádající svérázný šarm britského humoru. Zvukové experimenty starších nahrávek dovádějí do konce to, co Residents letmo načrtli v Goosebump (B strana maxisinglu Diskomo zhudebňující známé "nursery rhymes" za doprovodu dětských hudebních nástrojů). Nejvyzrálejší album 6 se už téměř blíží k hranici poslouchatelnosti i pro tuctové konzumenty; hlavní vypalovačka Hambu Hodo zazářila dokonce i na jediném samostatném singlu, jenž kapele za její éry vyšel. Oba pánové ovšem zároveň zjevně věděli, kdy skončit, takže nestačili své dílo naředit zbytečnou nadprodukcí, na čemž ani bonusy Robotkových reedicí nic zásadního nezměnily. Podařilo se to až koncem roku 2016 zcela nové (a doufejme poslední) nahrávce Gurdy Hurding, která je smutným dokumentem předem anticipovatelné skutečnosti, že i po třicetileté pauze sice pořád docela dobře jde dělat totéž, co tenkrát, jen už to dnes jaksi nemá tentýž smysl a význam.

/LA 2017/






Úvodní strana ZAPOMENUTÉ HUDBY

Hlavní menu LEGE ARTIS NA WEBU