Suicide


Země původu: USA

Obsazení:
Alan Vega (voc)
Martin Rev (electronic instruments)

DISKOGRAFIE
řadová alba:
1. Suicide (LP Red Star, Demon Fiend 74, 1977 / CD 7001-2, 1996)
(Ghost Rider / Rocket U.S.A. / Cheree / Johnny / Girl / Frankie Teardrop / Ché + CD bonusy: Cheree (remix)/ Keep Your Dreams)
1a. Suicide (2CD Blast First / Mute Bffp133CDL, 1998)
(CD1: Ghost Rider / Rocket U.S.A. / Cheree / Johnny / Girl / Frankie Teardrop / Ché / Cheree (remix) / I Remember / Keep Your Dreams // CD2: Live At CBGB'S 1978: Mr.Ray / Las Vegas Man / 96 Tears / Keep Your Dreams / I Remember / Harlem / 23 Minutes Over Brussels)
2. Live (Limited Edition LP Franki 1,1979)
3. Alan Vega - Martin Rev - Suicide (LP Ze 7080,1980)
(Diamonds, Fur Coat, Champagne / Mr.Ray / Sweetheart / Fast Money Music / Touch Me Harlem / Be Bop Kid / Las Vegas Man / Shadazz / Dance)
4. Half Alive 1974-1979 (MC ROIR CS103,1981 / CD ROIR 8264,2000)
(Harlem II. / Goin' To Las Vegas / Love You / Cool As Ice / All Night Long / Sister Ray Says / Johnny Dance / Space Blue Bambo / Long Talk / Speed Queen / Chezazzee / Dream B Dream / All Night Long / Sweetheart / Scream & Shout)
5. Ghost Riders (MC ROIR,1986 / CD Danceteria 1990)
(Rocket U.S.A. / Rock&Roll (Is Killing My Life) / Ghost Rider / Dream Baby Dream / Sweet White Lady / Harlem / 96 Tears)
6. A Way Of Life (LP Chapter 22 CHAPLP35, 1988)
(Wild in Blue / Surrender / Jukebox Baby 96 / Rain of Ruin / Sufferin' In Vain / Dominic Christ / Love So Lovely / Devastation)
7. Zero Hour (CD Restless 7005,1997)
(Mr. Ray / Las Vegas Man / Four Horsemen / Keep Your Dreams / I Remember / Ghost Rider / Rocket U.S.A. / Cheree / Harlem / 96 Tears)
8. American Supreme (CD Mute 9196, 2002)
(Televised Executions / Misery Train / Swearin' to the Flag / Beggin' For Miracles / American Mean / Wrong Decisions / DeathMachine / Power Au Go-Go / Dachau,Disney, Disco / Child, It's A New World / I Don't Know)
kompilace + live:
A) Why Be Blue (CD Brake Out 108,1992)
B) 24 Minutes Over Brussels (flexi disc Bronze,1978)

Komentář:
Duo Suicide patřilo od počátku 70. let k významným představitelům umělecké alternativní scény na newyorské Lower East Side. Poprvé se živě představili v newyorském Mercer Arts Center v roce 1971. Legendární debutové eponymní album natočili v produkci Craiga Leona a Martina Thaua (zakladatel značky Red Star, na které LP vyšlo) v maličkých newyorských Ultima Studio. Přineslo sedm na svou dobu šokujících kompozic, které byly obrazem sociálních problémů s mučivým sebemrzačením v textové i hudební složce. Revův minimalistický přístup k opakování katapultuje bolestivý roztříštěný Vegův deklamativní vokál do obžaloby Vietnamské války (Ghost Riders), rozbíjí romantiku v Cheree a Girl a uvádí posluchače do veřejného i osobního holocaustu v Rocket U.S.A. nebo hrůzné desetiminutové psychotické orgie ve Frankie Teardrop, kde syn vraždí otce. Album je významným mezníkem v americké new wave. CD verze této emotivní desky přidává dvě předtím nevydané skladby. Pozdější reedice jako double CD (1a) obsahuje jako bonus CD se záznamem koncertu v newyorském CBGB's klubu na Bowery a legendárním záznamem koncertu v belgickém Ancienne Belgique 16.6.1978, 23 Minutes Over Brussels, vydaný předtím pouze jako flexidisc na značce Bronze (Suicide zde vystupovali jako předkapela Elvise Costella & Attractions).
Druhé studiové album (3) přineslo uhlazenější materiál, bohatší aranžmá skladeb a jakoby unavený Vegův vokál prostý agresivity a hysterie známých z koncertů či debutového LP. Do oblasti jakéhosi synthi-popu je popostrčil producent desky Ric Ocasek (ex Cars). Zároveň vyšel i 12"singl Dream Baby Dream s nahrávkami neobsaženými na LP. Mezi výrazné písně alba patří Mr.Ray, Harlem, Fast Money Music nebo Las Vegas Man, které zcela jistě vyčnívaly nad tehdejší americkou pop produkci. Skupina se poté na delší dobu odmlčela s výjimkou několika koncertů, na nichž jen znovu potvrdila svoji kontroverzní pověst. Alan Vega i Martin Rev se věnovali také vlastním sólovým nahrávacím aktivitám.
Opět ve spolupráci s Ricem Ocaskem vzniklo ve studiích Electric Lady v N. Y. album A Way Of Life. Tato spolupráce přinesla prosvětlení jejich temné tvorby a určitý závan úspěchu na gramofonovém trhu. Do té doby byla tvorba Suicide vnímána pouze menší částí posluchačů, pro ostatní byla nestravitelná. Texty písní opět obnažují na kost morálku určité části americké společnosti a hudebně tyto kompozice nepostrádají i přes určitou uhlazenost svůj typický suicideovský feeling. Celá 90. léta se oba umělci věnovali svým vlastním projektům a nahrávkám. Je zajímavé, že za vzor si je právě v 90. letech brali jejich industriální následovníci jako Ministry, Revolting Cocks a další.
Duo se na scénu vrátilo počátkem roku 2002, kdy uspořádali koncert v newyorské Jeffrey Dietch Gallery. Tato akce byla předzvěstí obnovené spolupráce obou hudebníků, jejíž výsledkem se stalo po deseti letech nové album American Supreme vydané 28. 10. 2002.
CD Zero Hour je kompilace živých záznamů ze 70. a 80. let vydaná pro fanoušky skupiny. Ghost Riders obsahuje záznam koncertu ve Walker Arts Center v Minneapolisu z roku 1981 (k desátému výročí založení Suicide), původně vydaný jen na audio kazetě u ROIR. LP Live (2) je raritní, dnes zcela nesehnatelná záležitost, uváděná ve všech diskografiích skupiny.
Duo také ve spolupráci s Roxy Music připravilo hudbu pro film Rainera Wernera Fassbindera In einen Jahr mit 13 Monaten (V roce s třinácti měsíci, 1978), který vyprovokoval extrémní reakce filmové kritiky.

Suicide byli zcela určitě první avantgardní uměleckou elektronickou kapelou v Americe. Ve své tvorbě (hlavně zpočátku) vycházeli z odkazu minimalistů Terry Rilleye, Steve Reicha nebo skupin Velvet Underground či Doors, se značným akcentem na vliv americké garážové psychedelické scény 60. let.

/PK/






Úvodní strana ZAPOMENUTÉ HUDBY

Hlavní menu LEGE ARTIS NA WEBU